niečo o najkrajšom odbore v zdravotníctve o jeho užitočnosti

Autor: Štefan Ďuriš | 3.8.2006 o 7:24 | Karma článku: 8,88 | Prečítané:  3625x

čo hovoril učitel : sval je največší orgán ludského tela jediný orgán schopný pohybu som si istý že skoro každé ochorenie má nejakú súvislost zo svalovou prácou a teda sa dá aj úpravou svalovej rovnováhy riešit a pritom nejestvuje lekársky odbor venujúci sa priamo svalom - mohla by ním bit práve fyzioterapia

                        

 

                                               RAAAANA

                                 Deje sa to často z rána

                                 Ked kyslík nejak lepšie prúdi

Budia sa spoje a otvára sa brána

A pekné je to čo inak nudí

 

Aj ked je zima i svetla málo

Aj ked nerozkvitla ešte žiadna rastlina

Ked skončí sen a začne den bi sa zdalo

Že krásotou úsvit začína

 

Námestie bez smradu leží ladom

Vôkol niet dechtu ani špiny

Okolie ovplíva kladom

Nevidno zločiny ani tých bez viny

 

Vela ešte spí vo svojom lože

Málokto je vonka a otravuje vzduch

No len čo sa na niečo zmôže

Víde spojí sa a vznikne ruch

Netušiac havran vzlietol s mojej duši je síce čierny lež blúdi v oblohách  má možno právo veriť v čo ja tuším má možno právo odbúrať môj ruch ten ruch a des v jednom stých rán kde rany a vrany letia k výšinám

  

             FYZIOTERAPIA

 

      . Sval je najväčší  orgán ľudského tela  .  Kvalita svalového aparátu priamo zodpovedá kvalite života . 

  Základná schéma adekvátnej práce fyzioterapeuta  zodpovedá trom stupňom úpravy svalovej rovnováhy : 1- uvolniť preťažené svaly , svalové partie

                    2- posilniť oslabené svaly , svalové partie

                    3- nácvik správnych statických a dynamických stereotypov

KLBY

   Kĺby sú obvykle v takom postavení v akom ich „držia“ svaly  a majú takú pohyblivosť akú im umožňujú svaly a väzivový aparát /s fyziologického pohľadu/.To platí aj o chrbtici ako o asi najkomplikovanejšom systéme klbou v ľudskom organizme  .

DEGENERATYVNE ZMENY

   Degeneratývne /nezvratné/ zmeny na chrbtici sa po triciatke  pokladajú za štandard.A tak nech už nikto nepochybuje o opodstatnení práce fyzioterapeuta .Som presvedčený že po dôkladnom absolvovaní troch stupňov úpravy  sv. rovnováhy budú vo väčšine prípadov poskytnuté vhodné podmienky pre odstránenie degeneratývnych  zmien nielen na chrbtici .    Keď že organizmus podlieha neustálej prestavbe ktorá je s pohybového hľadiska limitovaná pohybovými stereotypami .Práve nesprávne pohybové stereotypy či už statické /sed ,stoj , lah..../ , alebo dynamické /chôdza ,pracovná činnosť.../ spôsobujú funkčné poruchy pohybového aparátu ktoré zodpovedajú drvivej väčšine problémov v oblasti chrbtice alebo   periférnych /okrajových/ klbou.

LIEKY PROTI BOLESTI

  Tým že sa užívajú lieky proti bolesti nerieši sa príčina ale len jej následok . Bolesť znamená obrazne povedané „pozor poškodzujem sa“ . Ak je potlačený tento obranný reflex človek nezaujme úľavovú pozíciu tým pádom je tkanivo ešte viac poškodzované  . S takéhoto uhlu pohľadu lieky proti bolesti obvykle  z dlhodobého hľadiska problém neriešia ale vyvolávajú.

MANIPULACIA

  Tým že vám niekto manipuláciou upraví stavce do správneho postavenia /ide o odborne nesmierne náročný výkon ktorí predpokladá kvalitné a dôkladné vyšetrenie / dočasne  dôjde k zlepšeniu. Ak nie manipulácia bola zle vykonaná a terapeut vám skôr ublížil než pomohol. To že zlepšenie bude len dočasné je spôsobené tým že sval si „pamätá dĺžku“ a po čase hlavne ak sa nezmenia stereotypy v zmysle ergonomie  , „potiahne“ si stavce do nefyziologického postavenia. Navyše často vykonávaná manipulácia  /viac ako jeden krát za rok/  výrazne oslabuje väzivový stabilizačný aparát aj chrbtice  a tým celkovo oslabuje jej stabilizačnú funkciu . Vo všeobecnosti sa „naprávanie“ prudkým trhnutím vôbec neodporúča oveľa úspešnejšie môžu biť mobilizačné techniky ktoré zohľadňujú aj svalovú prácu.

OPERACIA

 Ako často jediná možnosť ktorú vám v konečnom dôsledku naša medicína ponúkne a ku ktorej to časom obvykle speje často z dlhodobého hľadiska nič nerieši. Sú známe prípady ľudí ktorí boli viac krát operovaný na to isté miesto / na chrbtici/ , sú to smutný ľudia ktorý sa často boja aj „prdnúť“  aby pri zvýšenom brušnom tlaku im to znova „neruplo“ .Pri každej operácii v danej oblasti sa musí rozrezať väzivový stabilizačný aparát a väzivo regeneruje  veľmi slabo. Po operácii síce obvykle dochádza k úprave zdravotného stavu ale bohužiaľ často len dočasne. Skôr než sa niekto rozhodne pre operáciu mal by si položiť otázku „ čo bude o desať rokou „ A navyše znova podotýkam –ak sa neupraví svalová rovnováha , fyziologická

pohyblivosť a nezačnú sa praktizovať správne pohybové stereotypy  myslím že nie je šanca žiť bez bolesti . Aj keď uznávam opodstatnenosť operácii v špecifických prípadoch .

PS

  Každý bi mal vziať na zodpovednosť svoje zdravie  a uvedomiť si že z hľadiska pohybového aparátu vám nepomôže žiaden chemický prípravok ani to ak si pasívne ľahnete a niekto vám bude rozmasírovávať svaly  dokonca obvykle ani operácia. Čo sa týka masáže dobre technicky vykonaná masáž hlavne bez emulzie formou mäkkých techník kombinovaná s mobilizáciou môže zabezpečiť prvý krok ku pohybovému zdraviu . teda uvolniť preťažené svaly. Ak k tomu dôjde budete sa minimálne tri týždne cítiť bez problémov .A to je práve obdobie kedy treba prejsť ku posiľňovaniu oslabených svalov s následným nácvikom ergonomických stereotypov . Musím poznamenať že toto je doba falošných prorokov , šarlatánov a pseudoliečitelov. Napríklad už len masérov je dostatok čo sa týka kvantity ale žalostný nedostatok čo sa týka kvality . Masáž patrí medzi manuálnu medicínu a o tej sa hovorí že je to kráľovná medicíny . Uvolniť rukami hlboko uložené stabilizačné svalstvo predpokladá  nielen veľkú zručnosť , cit a prax ale aj kvalitné znalosti z oblasti anatómie a fyziológie /ktoré nie je možné získať na dvoj mesačnom kurze/ . Prvý lekári za čias ajurvédy na začiatku vždy uvolnili všetky preťažené svalové partie a ak nepríjemné príznaky pretrvávali /obvykle už nie/ liečili tie .V čínskej medicíne dostáva zaplatené len ten lekár od ktorého odíde klient zdravý. Paradoxne od európskej medicíny kedy sa lekár obvykle ani neobťažuje postaviť zo stoličky a v konečnom dôsledku čím viac a chorlavejších má pacientov tým viac zarobí. Je to však hrubé a všeobecné hľadisko a ako zdravotník si vážim prácu lekárov je to poslanie a vopred sa ospravedlňujem  ak som niekoho urazil. Aj keď to v podstate môže uraziť len tých ktorý na tom vidia niečo pravdy u seba. Mojim cieľom je poukázať na dôležitosť starostlivosti o pohybový aparát ktorý je tak často v EU medicíne kladený na vedľajšiu koľaj .

Následne uvediem pár príkladov bežných problémov a moju predstavu otom ako ich riešiť  a nielen to keď že zo starostí je bližšie k radosti ako z ničoho cieľom je v konečnom dôsledku zdokonaliť telo.

 

ZENA V STREDNOM VEKU

  S náplňou práce ktorá vyžaduje dlhodobé sedenie  , komunikáciu v mentálnom napätí a prácu s počítačom .Potiaže obvykle začnú v medzi lopatkovej oblasti kde pociťuje najprv napätie neskôr bolestivosť u žien sa obvykle tieto stuhnuté svaly zreťazujú smerom k záhlaviu . Udáva sa že  podstatne viac než polovica všetkých migrén je spôsobená stuhnutostou krátkych záhlavových svalov ktoré utláčajú cievy a nervi vedúce energiu do mozgu  s čoho vzniká najskôr malátnosť , únava , poruchy sústredenia tlak na očiach a následná bolestivosť. .Stuhnuté medzi lopatkové svaly sa tiež môžu zreťazovať smerom k ramennému pletencu s čoho vzniká bolestivosť ramien s následným obmedzením pohyblivosti , mravenčenie do prstou  , znížená citlivosť v rukách a podobne .Z hľadiska stereotypov obvykle je prítomné predsunuté držanie hlavy  kedy je hlava akoby pasívne zakvačená na krčných svaloch  /hlavne pri práci v predklone /  . Treba si uvedomiť že hlava je vzhľadom k objemu relatívne ťažká  atak na princípe páky  vzniká útlak hlavne v oblasti kde sa krčná chrbtica pripája na hrudnú alebo v už spomínanom záhlaví. Tiež dochádza k nefyziologickému stereotypu postavenia ramenného kĺbu  kedy vplyvom gravitácie a oslabenosti ramenných svalov  sa ramenná kosť mierne povisunie  a vytočí s klbnej jamky čož vedie k zmene funkčnosti ramenného kĺbu.. Niekedy je to badateľné ako mierna priehlbinka v oblasti pleca  hlavne pri nesení bremien .

  Čo by som robil: Začal by som od medzi lopatkovej oblasti uvolnením svalov ktoré fixujú lopatku ku chrbtici . Ide o stabilizačné svaly ktorých funkciou nie je ani tak vykonávať pohyb  ako fixovať teda sa pohybom ani veľmi uvoľniť nedajú. Keď že sú uložené pomerne hlboko  najoptimálnejšie je použiť mäkké techniky  s následnou mobilizáciou lopatky.. Neskôr je nutné venovať sa pohyblivosti krčnej chrbtice  prípadne ramenných klbou.  Potom odporúčam nácvik zasúvania hlavy  aby sa pracovalo na správnom stereotype postavenia čomu predchádza inštruktáž individuálnych cvikou  na začiatok na uvolnenie neskôr na posilnenie  svalov danej oblasti. Problémy v danej oblasti až na pár výnimiek vznikajú postupne a dlhodobo nedajú sa hneď ani odstrániť. Ale každopádne zakladám si na tom že evidentné výsledky majú bit pociťované prakticky okamžite respektívne bezprostredne po cielenej práci fyzioterapeuta.

  Pripomeniem ešte vplyv predsunutého držania pliec kombinovaného s nefyziologickou rotáciou hlavice ramennej kosti na estetiku prs u žien.

 

MUZ V STREDNOM VEKU

  S náplňou práce ktorá vyžaduje časté šoférovanie , sedenie a zvýšenú mentálnu činnosť podfarbenú stresom . Šoférovanie je pohybovo špecifická činnosť . Ide v podstate o o dlhotrvajúcu jednostrannú monotónnu záťaž.  .Už samotné vychádzanie z auta predpokladá u oslabeného pohybového aparátu  zvýšenú záťaž keď že sa prechádza z nízkej polohy do vysokej  po predchádzajúcej pohybovej inaktivite. .Navyše málokto otom vie  ale sed je viac škodlivý na krížovú oblasť ako stoj pretože medzi stabilizačné svaly krížovej oblasti  patria aj sedacie a stehnové svaly  ktoré sú pri sedení prakticky vyradené z činnosti . A všeobecne v dnešnej dobe  sedacie svaly obvykle slúžia len ako „vankúš na sedenie“ a pritom ich skutočná funkcia je v niečom úplne inom. Keď sa rozpráva o panvovej oblasti nedá mi nepripomenúť súvislosť medzi pohyblivosťou panvy a sexuálnou dysfunkciou ktorá je zrejmá.

  Takže predpokladajme že hlavný problém bude s krížovou chrbticou a s klbmy dolných končatín .Keď že ide o nosné kĺby bolesť bude provokovaná hlavne tlakom.. Bolesť v krížovej oblasti je taktiež provokovaná nefyziologickým postavením panvy  pri sedení kedy dochádza k útlaku na jednej strane medzistavcovej platničky.

  Čo by som robil: Na začiatok je dobré opýtať sa či bolesť vyžaruje do jednej dolnej končatiny . Vtom prípade  sa dá predpokladať najčastejšie funkčné skrátenie  jednej dolnej končatiny  čo sa dá jednoducho verifikovať odmeraním a porovnaním dĺžok dolných končatín. V prípade potvrdenia funkčného skrátenia  je prvotná technika zameraná na uvolnenie svalov odrazovej /skrátenej/ dolnej končatiny. Tým sa upravia uhly s následným vyrovnaním dĺžok . Priamo v krížovej oblasti je relatývne malé množstvo svalou zapodievame sa sinergitami /svaly spolupracujúce z danou oblasťou/  ktoré logicky ak sú stuhnuté budú sa uvoľňovať . Priamo v krížovej oblasti je možné vyhmatať tzv. zatvrdliny  ktoré sa dajú uvolniť akupresúrou v správnom smere .Ako už bolo spomenuté ide o problémy spôsobené tlakom teda za najvhodnejšiu techniku uvoľňovania danej oblasti pokladám ťah /najčastejšie trakčné techniky nácvik trakčných pozícii alebo antigravitačné ťahové cviky/. .Treba si uvedomiť že medzi stavcová platnička je vlastne chrupavčitý vankúš s pevným guľovým jadrom ktorí sa nafukuje na princípe podtlaku  v podstate fyziologickým roztokom /slaná voda/  Vplyvom tlakových síl sa tento vankúš oploštuje  „sfukuje“ následkom čoho dochádza k útlaku nervových vlákien vychádzajúcich z chrbtice čo sa prejavuje bolesťou mravenčením a podobne. .Pri zablokovaní medzistavcovej platničky dochádza často k ochrannému stuhnutiu celého segmentu  a teda k výraznému obmedzenie pohyblivosti stavcov v danej oblasti. V akútnom štádiu odporúčam nácvik  a zaujatie fyziologickej pokojovej úľavovej pozície  kedy spontánne môže dôjsť k úprave /pretože organizmus má tendenciu bit zdravý/  .Prípadne je vhodné aplikovať  mierne dlhodobé trakcie  s cieľom uvolniť daný segment  a vytvoriť podtlak  ktorí „potiahne“ platničku naspäť. . Nesmierny význam majú doplnkové procedúri a ergonomické pozície kombinované s cieleným odborným cvičením. . Po odoznení bolestivého štádia  má sa prejsť  k výraznej preventívnej starostlivosti ktorá môže trvať mesiace s cieľom aby z danej oblasti už nemala prečo vyžarovať bolesť .

 

 DETI

 Bežné dieťa vo veku cca 6 až 15 rokov .Je už pomaly  pravidlom že vplyvom počítačovej kultúry ahlavne zníženej pohybovej aktivity  je skoro každé dieťa „postihnuté“ vadným držaním tela .Ide o komplexnú oblasť  kedy je „postihnutý“ hlavne stabilizačný aparát a tak sa celá kostra laicky povedané rúti . Keď že ide o mladý vek degeneratývne zmeny  obvykle nie sú prítomné . A tak hlavnou  náplňou práce fyzioterapeuta je príprava celotelového cvičebného programu . Ide tiež o individuálnu cvičebnú zostavu vypracovanú na základe vyšetrenia zohľadňujúcu pohybový režim jedinca. . Ide výsostne o preventívnu kineziologiu  s cieľom vypracovať kvalitný pohybový aparát  naučiť ergonomiu pohybu a postojov  a v konečnom dôsledku jednoducho naučiť jedinca doslova hýbať sa v živote. Pretože cvičenie je pohyb a hýbeme sa tak či tak skoro celý deň, takže stačí naučiť sa správne hýbať  a zároveň budeme aj cvičiť a zdokonaľovať si telo . /to platí pre každého/ .

Takže položte si otázku.:“ chcem mať pekné a spokojné deti“  navyše šťastie a bolesť prípadne diskomfort sa vylučujú.

 

STAROBA

  V starobe sú degeneratývne zmeny bežný štandard a nerád si to pripúšťam ale hádam už nemé význam komplexne prestavovať organizmus. V tomto období ide výsostne o kvalitu života  , teda sebestačnosť a veci stým spojené . neexistuje  ochorenie alebo následok ochorenia pri ktorom  by cielená fyzioterapie nemala  dá sa povedať až dominantný význam. /nezabúdajte že základným prejavom života je pohyb/  Samozrejme to neplatí pre akútne štádium infekčné ochorenia a podobne .

  Na úvod je veľmi dôležitý rozhovor  - zistiť motivačné faktory  , ladenia , vzťah k bolesti , úlavové aktivity a množstvo iných okolností. V podstate hlavným cieľom je stimulovať psychiku  a pohybovú aktivitu  čomu samozrejme predchádza uvoľňovanie preťažených oblastí do miery ako je to možné. Takže väčší význam vidím v cielenom motivačnom cvičení  a nácviku úľavových polôh  než v pasívnych procedúrach typu mäkké techniky mobilizácie. .Aj keď samozrejme príjemná masáž starých ľudí veľmi poteší . V prípade finančných možností je optimálna pravidelná starostlivosť  pretože v tomto zmysle je vždy čo robiť aby sa zlepšila kvalita života.

 

 OBEZITA

  Tuk je hlavne stavebný materiál a zdroj energie teda  ak má človek pravidelnú stravu a dostatočné oblečenie  nepotrebuje ho .Navyše v tuku sa hromadia choroboplodné zárodky  - najviac myší je v sýpke.  Tvrdí sa že zníženie váhy obéznych o desať kilo predĺži životnosť bedrových klbou  o desať rokov. Pozastavím sa pri bedrových klboch ide taktiež o nosné klby ktoré najčastejšie postihuje koxartroza /chronický zápal bedrového kĺbu/ Málokto o tom vi že hlavnou príčinou koxartrozi je skrátenie svalovej skupiny pritahovačou  čo následne spôsobí nefyziologické postavenie hlavice bedrového kĺbu v kĺbovej jamke na podklade čoho vzniká chronický zápal s následnými degeneratývnymi zmenami. . Uvolniť danú svalovú skupinu nie je až také obtiažne  aj keď ide o tak trocha nepríjemné cviky  výsledok je zrejmý .

  Veľa ľudí i keď netrpia obezitou /fyziologická váha je výška mínus 110 , 10 kg hore dole/  majú problém s tukom v určitých partiách.

  Ciel je hýbať sa špecificky  vytrvalostne na lačno najlepšie ráno . Ide o účinný systém ktorí však predpokladá dostatočné vzdelanie v odbore .  Jednoznačne individuálny stále sa meniaci cvičebný program najlepšie s predcvičovaním.S komplexného hľadiska  jediné dlhodobé riešenie  je zmena pohybového  a stravovacieho systému jedinca . Všetko je to o rozdiele medzi príjmom a výdajom energie.

 

NEVILEICITELNE OCHORENIA

  Každý orgán ľudského tela podlieha neustálej prestavbe  . Väčšina neviliečitelných ochorení je na podklade zmeny morfológie a funkčnosti niektorého s orgánov  na princípe tzv. začarovaného kruhu. Ak sa tento „kruh“ pretne a poskytnú sa vhodné podmienky je možné naštartovať regeneračné procesy /čisto teoreticky/ . Samozrejme  je to výsostne špecifické a v podstate verím tomu  že v konečnom dôsledku sa vždy človek musí vyliečiť sám . Dominantnú úlohu  psychické ladenie , motivácie a tiež schopnosť prevziať zodpovednosť za svoje zdravie.  Samotnú motiváciu však už logicky od základu odbúrava konštatovanie typu „máte neviliečitelnú chorobu“ - /čo svedčí viac o neschopnosti medicíny než neschopnosti jedinca./ Celkovo je podľa mňa zo strategického hľadiska nevhodné škatuľkovať ľudí do diagnóz vhodnejšie bi bolo vysvetľovať čo sa vlastne v danom organizme deje a čo sme stým mi schopný robiť.

  Čo môže robiť fyzioterapeut je poskytnúť vhodné podmienky na rozvoj . A dobrý fyzioterapeut sa nikdy nezmierny stým že niet čo robiť . Na druhej strane klient musí najprv chcieť aby sním niekto niečo robil a musí mu dôverovať.  Veľký význam tu má psychológia  , blokované duševné konflikty , psychokybernetika a hlavne viera.

  Poznám prípady svalových demielinizačných ochorení kedy to či je jedinec samostatný /schopný chodiť.../záviselo len od množstva a kvality práce fyzioterapeuta

 

 MODELKY A SPORTOVCI

  Nebudem obhajovať „krásne“ telá často chorých športovcov a modeliek  s ich prehnane veľkými a prehnane malými svalmi.

  Čo sa týka športovcov jednostranná záťaž  po dlhšom čase spôsobuje porušenie svalovej rovnováhy. . Preto nemá význam robiť jedno stále  a prakticky nieje možné poskytovať uspokojivú predstavu konkrétneho pohybu  ktorý bi po čase nenarušil rovnováhu alebo naopak rozvinul pohybové vlastnosti. Takýto pohyb sa však individuálne deje  až na to že telo mieni a situácia mení. Preto niesom zástancom športu ale cvičenia a je mi jasný rozdiel medzi týmito dvoma pojmami. Ak sa už niekto chce živiť športom nemal by zabúdať na tri oblasti ktoré sú podľa mňa v športe nedostatočne rozvíjané. Ide o : relaxáciu , dýchanie a prácu s ťažiskom.

  Čo sa týka modelingu  myslím si že priemerné pohybové zdravie modeliek je pri najmenšom nedostatočné a dalo by sa zlepšiť dokonca aj bez toho aby sa im menili objemy. Keď  už sú predkladané ako vzori

 

 UPOZORNENIE

  Dalo by sa definovať jednoducho: počúvajte hlas vlastného organizmu – čo vám nerobí dobre to vám nerobí dobre.

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Lajčák je podľa odborníkov nahnevaný a netaktizuje

Minister Lajčák hrozí odchodom z vlády.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Lajčák sa prvýkrát za niečo postavil

Žeby Lajčák našiel hodnoty?

DOMOV

Okolo protestov sa objavujú spravodajské hry

Polícia prešetruje postup šéfa NAKA.


Už ste čítali?